Etusivu

Kirjoittajan
itsearviointi

Kirjoittamisprosessi

Tutkimus- ja
ajatteluprosessi

Tieteellisen tekstin
lajit

Kirjoittamisongelmien
syitä

Kirjallisuutta ja linkkejä

Tieteellisten tekstien
popularisointi

Palautteenantajan
muistilista

 


Palautteenantajan muistilista

Selvitä tehtävänanto

  • Missä ja millaisin tavoittein teksti on suunniteltu julkaistavaksi?

Kysy, mistä kirjoittaja haluaa saada palautetta

  • Tahtooko kirjoittaja kommentteja sisällöstä, ilmaisusta, kieliasusta vai näistä kaikista?
  • Palautetta antaessasi ota huomioon se, missä vaiheessa saat tekstin kommentoitavaksesi.

Arvioi tekstiä osissa

  • Lue teksti ensin kertaalleen kokonaan ja merkitse yleisvaikutelma muistiin.
  • Miten teksti täyttää tehtävänsä?
  • Onko tekstin sävy tai tyyli onnistunut?
  • Onko tekstin rakenne selkeä?
  • Ovatko kappaleet loogisia?
  • Onko tekstin juonta helppo seurata vai pitäisikö sitä muuttaa (onko teksti koherenttia eli sidosteista)?
  • Soveltuvatko käytetyt käsitteet tekstin tarkoitukseen?
  • Onko käsitteitä käytetty johdonmukaisesti?
  • Onko sanonta täsmällistä ja ymmärrettävää?

Muuta tärkeää muistettavaa

  • Anna palautetta vasta kun olet perehtynyt tekstiin kunnolla. Jos et ehdi antaa palautetta näin, sano se.
  • Anna palautetta kirjallisesti.
  • Kiinnitä huomiota konkreettisiin kohtiin.
  • Esitä vaihtoehtoja.
  • Ole rehellinen mutta hienotunteinen ja rakentava, käytä ns. hampurilaispalautetta.
  • Kunnioita kirjoittajaa.
  • Älä näytä keskeneräistä tekstiä muille, ellei sinulla ole kirjoittajan lupaa tai ellei se ole organisaatiossa, yhteisössä tms. yleinen käytäntö.
  • Älä loukkaannu, vaikka kirjoittaja ei otakaan kaikkia kommenttejasi huomioon.

Lähteet:

Alasilta, Anja: Näin kirjoitat tehokkaasti. Viestintäopas työelämän kirjoittajille. Inforviestintä Oy. Helsinki 1999.

Iisa, Katariina Kankaanpää, Salli Piehl, Aino: Tekstintekijän käsikirja. Yrityskirjat Oy. Helsinki 1997.