Festival News 2005 - Tampereen 35. elokuvajuhlien verkkolehti

Sunnuntaina 13.3.2005

Musiikkivideon teon lyhyet aakkoset

Erika Hyväri

Hyvä ohjaaja voi saada heikonkin käsikirjoituksen pohjalta tehtyä hyvän musiikkivideon. Ikävä kyllä sama voi toimia myös toisin päin. Ohjaaja Tommi Pietiläisen mukaan huono ohjaaja voi puolestaan pilata hyvän käsikirjoituksen. Perjantaina Pietiläinen opetti Työväen keskusmuseon auditorioon kerääntyneille musiikkivideoiden ABC:tä. The Crash -yhtyeen kappaleiden Still Alive ja Star musiikkivideot kuvannut ohjaaja kertoi videoiden tekemisen eri tuotantovaiheista.

Esituotantovaihe lähtee käyntiin, kun ohjaaja saa puhelun levy-yhtiön edustajalta, artistilta tai tämän managerilta. Sitten yleensä kokoonnutaan yhteen keskustelemaan, mihin tulevalla musiikkivideolla tähdätään. Toisin kuin ennen, myös raha-asiat osataan ottaa avoimesti puheeksi nykyään jo esituotantovaiheessa. Pietiläisen mukaan levy-yhtiöiden rooli näissä keskusteluissa on ajan mittaan korostunut. Usein levy-yhtiöillä on selkeä näkemys siitä, mitä he haluavat ja tämä helpottaa ohjaajan työtä.

Artistin tyyliä ja maailmaa tulisi ymmärtää, jotta musiikkivideo saisi musiikin kuulostamaan vielä paremmalta. Pietiläinen korostaa käsikirjoituksen tärkeyttä. Tarinallinen käsikirjoitus syntyy, kun kappaletta on kuunneltu useampaan kertaan. Tarinan ei tarvitse pohjautua sanoitukseen. Se voi perustua kappaleesta välittyvään tunnelmaan. Selkeä ja hyvin tehty käsikirjoitus on apuväline työryhmää ohjeistettaessa.

Animaatiota musiikkivideosta

Animaatiota Tigerbombin musiikkivideosta 1000 sparks. Kuva: Elokuvajuhlien arkisto.

Fantasiaa, tarinaa tai yhtye esittämässä

Musiikkivideon tuotantovaiheessa tullaan valintojen eteen. Pietiläinen on itse jakanut musiikkivideot kolmeen kategoriaan: fantasiaan, tarinalliseen tai yhtyettä esittävään. Fantasian tyylikseen valinnut voi perustaa videon visuaalisille tempuille. Suomalaisissa musiikkivideoissa nähdään nykyään paljon animaatiota. Animaatiota käyttämällä pystytään nykyään tekemään videoita kustannustehokkaasti. Elokuvajuhlien tämän vuoden Suomalaiset musiikkivideot -näytöksessä esitetystä 22 videosta puolet olivat animaatioita.

Tehtävän videon tyylilaji ja myös budjetti vaikuttavat työryhmän kokoon. Pietiläinen on tehnyt videoita sekä muutaman hengen miniryhmän kanssa että useita kymmeniä henkilöitä käsittävien työryhmien kanssa. Itse kuvaustilanteessa ohjaajan on luotava mahdollisimman rento tunnelma, jotta artisti voi olla oma itsensä. Ohjaajan ja artistin välisen luottamuksen puute paistaa usein läpi lopputuloksesta.

Kuvauksista siirrytään jälkituotantovaiheen, jossa voidaan videoon lisätä erilaisia tehosteita. Tässä työvaiheessa Pietiläinen kehottaa kokeilemaan mahdollisimman paljon erilaisia efektejä, jos tekee fantasiatyylistä visuaalista videota. Tarinallinen video puolestaan pystytään pilaamaan liiallisilla efekteillä. Huomaamattomilla tehosteilla voi tukea esimerkiksi halutun tunnelman välittymistä. Esimerkiksi rusehtavilla värisävyillä voidaan saada video näyttämään siltä kuin se olisi kuvattu 60-luvulla.

Lopuksi kun videosta on tehty tilattu määrä kopiota, se lähtee levitykseen ja elämään omaa elämäänsä.

Muualla verkossa

Miten lukea musiikkivideota.
http://www2.edu.fi/medianmaailma/median_lukutapoja/musiikkivideo.html

Tampereen yliopiston Musiikintutkimuksen laitoksen julkaisu; musiikkivideo Muuvi-maassa
http://www.uta.fi/laitokset/mustut/populaarimusiikki/aineisto/musiikkivideo.html

Päivitetty 18.03.2005 kello 11.39

Festival News 2005
sunnuntaina 13.3.2005

Kolumnit