Älä jähmety!

Teksti ja kuvat: Satu Aalto

Särkeekö päätä? Hartiat jumissa? Olet istunut elokuvissa jo muutaman tunnin? Nyt on aika tehdä korjausliike: taukojumppa. Tee se, vaikka hartiasi vielä vetreiltä tuntuisivatkin. Jos jatkat paikallaan istumista, hartiasi ovat parin tunnin päästä taatusti jähmettyneet.

”Kyse on staattisesta lihasjännityksestä”, tietää fysioterapeutti Miia Kaastinen. ”Kun istuu pitkään liikkumatta, lihasten sisäinen paine nousee ja niiden verenkierto heikkenee. Happi ja ravinneaineet eivät pääse kudoksiin, ja tämä tuntuu väsymyksenä, särkynä ja puutumisena.”

Tosikatsojalla oireilevat paitsi hartiat, myös alaselkä, pakarat ja polvet.

”Puutumista voi estää ja hoitaa taukojumpalla. Ei pidä odottaa oireita. Lihasjännityksen vastapainoksi kannattaa tehdä nopeita ja pumppaavia, verenkiertoa parantavia liikkeitä”, Kaastinen neuvoo.

Jumppaa siis katsomisen aikana, mutta nouse myös kävelemään aina kun mahdollista.

Tosikatsojan jumppavinkit

Tee istuessasi seuraavat liikkeet puolen tunnin välein. Kutakin liikettä 5-10 kertaa.

    1. Kääntele päätä hitaasti sivulta toiselle. Kierrä myös alakautta kumartaen hitaasti sivulta toiselle.

    Valokuva: Miia Kaastisen jumppavinkki 1.

     

    2. Kohota hartiat korviin, pidä rutistus hetken, päästä rennoksi.

    3. Pyöritä hartioita ympäri. Tee kiertoliikettä molempiin suuntiin.

    Valokuva: Miia Kaastisen jumppavinkki 3.

     

    4. Työnnä alaselkää eteenpäin ja taaksepäin: notkista ja pyöristä.

    5. Jännitä pakaralihakset, päästä rennoksi. Pumppaa nopeaan tahtiin.

    6. Nostele jalkoja polvista vuorotellen.

    Valokuva: Miia Kaastisen jumppavinkki 6.

     

    7. Jos pystyt, ojenna sääret vuorotellen suoriksi.

    8. Pyörittele, ojentele ja koukistele nilkkoja.

    9. Leuka rennoksi: naureskele jumppaavalle vieruskaverillesi...

Päivitetty