Festival News 2009 - Tampereen 39. elokuvajuhlien verkkolehti

Uutta yleisöä tavoittamassa

Maria Halkilahti

Tampereen elokuvajuhlien markkinointia on tänä vuonna kohdistettu erityisesti elokuvakulttuuriin perehtymättömille tamperelaisille.

– Tänä keväänä on muutaman vuoden tauon jälkeen mainostettu näkyvästi paikallisliikenteen bussien kyljissä, kertoo festivaalin markkinointikoordinaattori Katariina Pasuri.

Tärkeimpiä markkinointikanavia festivaalille ovat lehtimainonta, oma ohjelmalehti sekä nettisivut. Tapahtuma on näkyvillä Finnkinon teattereissa kautta maan. Näiden lisäksi Tampereella näkyvät bussimainokset, Helsingissä kuuluvat radiomainokset, ja internetissä festivaalilla on oma facebook-ryhmä.

– Facebook on tehokas ”juorukanava”. Siellä vanhat kävijät mainostavat tapahtumaa ystävilleen, jotka eivat vielä Filkkareita tunne.

Festivaalit ovat kansainvälisesti tunnetut ja arvostetut, mutta vielä on monia paikallisia, joita festivaali ei tavoita. Kävijöistä suurin osa on korkeakoulutettuja tai tutkintoa suorittavia 21–30-vuotiaita pääkaupunkiseudulta ja Pirkanmaalta. Yli kolmannes kävijöistä työskentelee viestinnän ja kulttuurin parissa.

Katsojamäärä on viime vuosina pysytellyt 30 000 kävijässä. Akkreditoituneita ammattilaisia on runsaat 700.

– Kävijäkyselyiden mukaan monet katsojat palaavat festivaaleille vuodesta toiseen.

Päivitetty 04.03.2009 kello 15.43