Kolmisoinnut
Nelisoinnut
Soinnut eri sävellajeissa
Käännökset
Nelisoinnun käännökset
Käännösten analyysi
Kuoroäänet ja kaksinnus
Soinnun asettelu
Sointufunktiot
Sointuanalyysi
Kadenssit
Lopuketyypit
Muunnesoinnut
Modaaliset
Muita modaalisia
Lainamuunnesointu
Välidominanttisointu
Dominanttiseptimisointu
VII-asteen sointutyypit
Ylinousevat
Modulaatio
..diatonisia
..kromaattisia
..enharmonisia
Hajasävelet
Loma- ja sivusävel
Vaihto- ja ennakkosävel
Pidätys ja urkupiste

Käännösten analyysi

edellyttää yleensä sitä, että sointu palautetaan terssijärjestykseensä, jolloin sadaan selville soinnun perussävel ja sen myötä soinnun aste sävellajissa. Se että saman niminen sävel on kahdessa äänessä, ei merkitse analyysin kannalta mitään. Soinnun käännöksen numerointi määritellään joko oikeaoppisesti analysoimalla soinnun rakenne tai palauttamalla mieleen kolmi- ja nelisointujen käännösnumeroinnit.

Seuraavan esimerkin lopullinen analyysi: C:VI asteen kvinttisekstisointu, II aste, V asteen kvinttisekstisointu, I aste, II asteen kvinttisekstisointu, V aste, I aste.



Sivun asiaa koskeva kuva